Komunikácia v supervízii
Nájdete tu niekoľko zamyslení na tému komunikácia v supervízii od frekventantiek kurzu Supervízia v pomáhajúcich profesiách.
Prajem príjemné čítanie :
Ďakujem, mám SUPER-víziu
Mgr. Valéria Polakovičová DT
Keď sa povie „komunikácia“, vybaví
sa mi niekoľko poučiek z teórie masovej komunikácie. Počas piatich rokov
štúdia som sa učila správne ovládať metódy a prístupy novinárskej práce,
ako viesť dobrý rozhovor, ako písať „kvetnato“ a spisovne. Dostala som veľmi
veľa informácií zo sveta dejín tlače, televízie a rozhlasu, kultúry
a umenia, etiky, psychológie, práva. Záber som mala naozaj široký, rozhľad
veľký, ale chýbala skúsenosť. Keď som sa ako mladá novinárka rozbehla do praxe,
zisťovala som, že som na začiatku cesty....písať, komunikovať, pracovať na
svojich odborných zručnostiach.
Po takmer pätnástich rokov praxe novinárky,
mediálnej a marketingovej manažérky v mediálnej brandži som sa
dostala do bodu, kedy mi už odborné zručnosti nepostačovali, hľadala som ľudský
rozmer. V práci som stretávala pár „nadšených“, pár „uletených“, pár
„trpiacich“, pár „vyčkávajúcich“, ale najviac „vyhorených“ profesionálov. Ja
som vtedy nepatrila k žiadnym z nich. Aj keď som sa necítila už ako
šťastný profesionál. Prestávala som sa posúvať. Tak som sa vrhla do ďalšieho
vzdelávania. Po trojročnom vzdelávaní v arteterapii som objavila samu
seba. Po ďalších troch rokoch terapeutickej práce s klientami mi prišla do
cesty supervízia. Otvorila mi úplne nové cesty a ukázala mi podstatu
komunikácie v úplne novom šate. Vo výcviku som absolvovala hodiny
vlastných supervízii s profesionálmi z praxe. Keď som začala vnímať
ako sa ony posúvajú z jednej na druhú supervíziu, začala som vidieť aj
svoje malé úspechy.
Supervízia pre mňa predstavuje neskutočne
veľa možností, pre klienta nadhľad, novú perspektívu, ale aj podporu a záujem
pozrieť sa na klienta/tému/situáciu inými očami. Práve vďaka supervízii môže
pomáhajúci profesionál rásť odborne i osobnostne. Dovolila by som si aj
polemizovať, či nie je supervízia viac o počúvaní ako o dorozumievaní
sa. Pretože to bola pre mňa na začiatku výcviku supervízie asi najväčšia výzva.
Samozrejme, rovnako dôležité je klásť správne otázky v pravý čas, využiť
pritom vhodne asertivitu i empatiu. Rieši sa v nej veľa rôznych
kritérií, otvára možnosť pre rast, podnecuje záujem vzdelávať sa, inšpiruje,
podporuje, pomáha prijímať veci ako sú, ako sa dejú, toleruje profesionála
a využíva vzájomný rešpekt ako jeden z nástrojov vzájomného procesu
supervízor-pomáhajúci profesionál-klient.
Supervízia je v súčasnej dobe v
spoločnosti nevyhnutnosťou. Prečo? Lebo jej úlohou nie je presvedčovať o jednej
pravde, jej cieľom je poskytnúť priestor, podporu a pochopenie, ale aj
zrkadlo pre pomáhajúceho profesionála. Nezabudnime aj na klienta, pretože
za šťastným profesionálom zvykne stáť
minimálne jeden šťastný klient.
Komunikácia v supervízii
Mgr. Jana Lepšíková
V supervízii
sa používa verbálna hovorená komunikácia teda hovorené slovo – rozhovor. Je
prostriedkom na odovzdávanie a získavanie informácií. Obsah rozhovoru
tvoria otvorené, uzavreté otázky
a odpovede. Pre supervízora je nevyhnuté vedieť aktívne počúvať teda sústrediť sa na to, čo supervidovaný rozpráva, vedieť selektovať
dôležité informácie a podnety z rozhovoru, udržiavať očný kontakt a
spätnú väzbu, vyhýbať sa zlozvykom v komunikácii ako byť myšlienkami inde,
byť netrpezlivý, nesústredený či čiastočne počúvať. Kvalitu rozhovoru
ovplyvňuje vzájomná empatia a antipatia. Vytvorenie priestoru dôvery a naladenie sa
supervízora na supervidovaného v supervíznom procese pomáha aktívne sa
podieľať na utváraní podoby supervízneho procesu. Pomocou neverbálnej komunikácie si dokážeme navzájom
odovzdávajú svoje emócie, nálady, postoje, afekty a tak vytvárame u druhého obraz, dojem o tom „ kto
som“. A práve tá neverbálna komunikácia ako mimika, gestika, posturika,
haptika, proxemika, paralingvistika či
kinezika má pre supervízora dôležitú
výpovednú hodnotu. Nie je ľahké a v ľudských silách naladiť sa stopercentne na viac ako
sto rôznych ľudí a práve preto je komunikácia v supervízii
taká kľúčová.
Prácou a úlohou
supervízora je vyťažiť čo najviac z oznamovaných informácií, vytvoriť priestor
pre vzájomné vnímanie a kreativitu a správne dešifrovať, dekódovať význam
a vytvoriť pre supervidovaného dostatočný nadhľad v danej situácii či probléme.
10 dôležitých bodov v komunikácii počas supervízie
Mgr. Zuzana Satmáryová
Efektívna
komunikácia je základným pilierom úspešnej supervízie v pomáhajúcich
profesiách.
Preto je dôležité poukázať na niekoľko kľúčových bodov
a techník počas jej priebehu. Supervízia je efektívnym nástrojom pre
profesionálov ako sú terapeuti, sociálni pracovníci,
psychológovia, poradcovia, tréneri a iní pre lepšie porozumenie ich práci
a zlepšenie výkonu. V tomto článku si rozoberieme 10 bodov, ktoré sú dôležité v
komunikácii počas supervízie a prispievajú k profesionálnemu rastu a rozvoju.
- Jedným z kľúčových bodov
na zlepšenie komunikácie je aktívne počúvanie. Supervízor venuje plnú
pozornosť supervidovanému, bez rozptyľovania a posudzovania. Mal by
tiež venovať pozornosť nielen slovám, ale aj neverbálnym prejavom, ktoré
môžu prezradiť viac než samotná reč. Vhodné sú tiež prejavy empatie
a vcítenia sa do situácie.
- Dôležité je vytvorenie
bezpečného a dôveryhodného prostredia, kde je možné otvorene diskutovať o
problémoch a hľadať riešenia. Tento prístup podporuje vzájomnú dôveru
medzi supervízorom a supervidovaným, čo je nevyhnutné pre efektívnu
spoluprácu.
- Ďalším dôležitým bodom na
zlepšenie komunikácie je práca s emóciami. Profesionáli by mali byť
schopní identifikovať a efektívne pracovať s vlastnými emóciami, ako aj s
emóciami klientov, čo vedie k hlbšiemu porozumeniu a lepšiemu riadeniu
interakcií počas supervízie. Uvedomenie si vlastných hraníc a schopnosť
pracovať so stresom a emóciami sú kľúčové pre udržanie vyváženého a
zdravého pracovného prostredia.
- Udržanie profesionálneho
vzťahu v komunikácii je jeden z kľúčových bodov v komunikácii
supervízie. Udržiavanie hraníc, etické a profesionálne správanie
zabezpečuje najlepší výsledok v prospech
supervidovaného, efektívnu sebareflexiu a posun
k stanovenému cieľu.
- Ďalšia veľmi podstatná
časť v komunikácii je spôsob akým kladieme supervidovanému otázky.
Správne položené otázky ovplyvňujú pozitívny výsledok aj priebeh
supervízie. Vhodnejšie otázky sú otvorené, nabádajú supervidovaného viac
sa zamyslieť a lepšie nájsť cestu k vlastným riešeniam. Otázku prečo
v supervízii nepoužívame, pretože vedie k zbytočnej obhajobe
a klient tak nenachádza spôsoby riešenia.
- Do komunikácie patrí aj
riešenie problémov a konfliktov. Supervízor by mal poznať efektívne
spôsoby ako sa zachovať a riešiť konfliktné situácie a doviesť
supervízny proces do kladného konca.
- Ďalším bodom, ktorý môže
prispieť k efektívnejšej supervízii, je použitie rôznorodých techník
komunikácie. Okrem tradičného rozhovoru môžu profesionáli využívať
napríklad hru úlohy, kreatívne cvičenia alebo skupinovú diskusiu na
podporu interakcie a nových pohľadov. Tieto metódy môžu oživiť komunikačné
prostredie a podnietiť hlbšiu analýzu a porozumenie problematiky,
s ktorou sa profesionáli v práci prichádzajú do styku.
- Veľmi podstatná počas
supervízie je schopnosť konštruktívne prijímať a dávať spätnú väzbu. Je
nevyhnutné, aby boli obojstranne rešpektované názory a pocity, pričom
cieľom je konštruktívne riešenie situácií a rast oboch strán. Táto
otvorená forma komunikácie môže viesť k hlbšiemu pochopeniu a posilneniu
vzťahu medzi supervízorom a supervidovaným.
- Ďalším inovatívnym
prístupom je využitie moderných technológií na podporu komunikácie počas
supervízie. Virtuálne nástroje ako videohovory alebo zdieľanie obrazovky
môžu vytvoriť prostredie, kde je možné efektívne komunikovať aj na diaľku.
Vďaka nim je možné jednoduchšie zdieľať informácie, čo zvyšuje efektivitu
supervízie. Tieto moderné nástroje tiež umožňujú flexibilitu v čase a
mieste, čo je veľkou výhodou pre profesionálov s náročným harmonogramom. S
rastúcim vývojom technológií je dôležité, aby sa aj pomáhajúce profesie
prispôsobili a využívali nové možnosti na zlepšenie komunikácie a
efektívnosti supervízie.
- Jeden z dobrých nápadov na
tento účel môže byť využitie umeleckých foriem vyjadrovania, ako je
napríklad drama terapia, hranie rolí alebo výtvarná terapia. Tieto metódy
umožňujú vyjadriť emócie a myšlienky prostredníctvom umeleckého tvorenia,
čo môže byť veľmi obohacujúce pre komunikáciu počas supervízie. Umožňujú
nielen verbálnu, ale aj neverbálnu komunikáciu a ponúkajú priestor pre
hlbšie prieskumy a porozumenie preberaných tém. Využitie týchto foriem
môže prispieť k rozvoju kreativity, sebareflexie a empatie u profesionálov
v pomáhajúcich profesiách, čo má pozitívny vplyv na kvalitu supervízie a
výsledky práce s klientmi.
Rada som svetlom
Mgr. Lenka Kňazovická PhD.
Už dávno som nedostala napísať domácu úlohu. Rozhodla som sa, že si toto slobodné písanie užijem a podelím sa o svoj pohľad s vami. Možno vás v niečom inšpiruje, odhalí nový pohľad na kúsok z môjho/ z vášho sveta. Téma znie: Komunikácia v supervízií. Dôkladne som sa na ňu pripravila rozjímaním pri trhaní buriny a premýšľaním popritom o tom, čo mi dáva zmysel. Keď sa zamyslíte, kto vám dal v poslednej dobe hodinový priestor len na vaše myšlienky (bez toho, aby do toho miešal seba)?
Ako supervízor dávam svojím aktívnym počúvaním druhému dar. Tam už nie je čas na žiadnu moju prokrastináciu. Som tu v tej chvíli len pre neho, počúvam jeho myšlienky, ladím sa na ne a na neho. Nechávam moju hlavu čistou a nezaťaženou svojimi životnými skúsenosťami. Zostávam otvorená, nech prináša hocijakú tému. Učím sa nesúdiť, počúvať bez predsudkov, bez sprostredkúvania mojich „najlepšie“ mienených rád, bez smerovania ho mojím smerom. Je to priestor na jeho prácu s jeho témou. Ja som vtedy jeho pevný bod. Držím zámer, presné zacielenie. Som sprievodca, objektívny zachytávač reality, strážca hraníc, sprítomňovač, podporovateľ hľadania riešení a až na záver inšpirátor, deliaci sa o svoje odborné či osobné skúsenosti.Ak ja viem, kde je moje miesto, viem druhému pomôcť spomenúť si, kde je jeho miesto v živote, ak ho hľadá. Ťažké je nechať veci tak. Nemôcť pomôcť. Nemôžete za druhého vidieť, počuť, robiť kroky a pohnúť sa vpred. To je len na jeho rozhodnutí. On vie, čo teraz potrebuje, na čo má teraz silu, ktorý krok je u neho na rade. Ak potrebuje ešte ďalšiu skúsenosť na to, aby to pochopil, je to jeho voľba. Môžete ho len povzbudiť, priniesť svoj pohľad, ukázať mu niečo nové, ale všetko je na ňom. Nie je to vždy jednoduché, treba k tomu rešpekt, súcit a pochopenie. Porozumenie tomu, že každý z nás sme sem prišli „z inej štartovej čiary“. Každý z nás je vo svojej koži, žije svoj život vo svojej konštelácií. Každý z nás to máme trochu inak a iné veci sú pre nás ľahké a iné ťažké. Každý máme svoj správny čas. Všetko je ako má byť. Niekedy to vyzerá tak, že na supervíziu by mi stačili tri vety a počúvať a byť tu pre supervidovaného. Ak sú to vety na správnom mieste v rozhovore a povedané v správnom čase, tak je to tak.
Komunikácia s druhým je tréning na celý život. Kým spoznáme filtre, cez ktoré sa na druhého pozeráme a dáme ich dole. Kým vidíme naozaj to, čo vidíme. A nie to, čo sme už videli, na základe čoho očakávame reakciu z minulosti. Preto rada využívam projektívne metódy v supervízií. Tie neverbálne oslovujú pravú hemisféru. Ktorá nemá hneď všetko upratané, verbalizované a racionálne jasné ako by to malo byť. Aj práca s telom a emóciami povie veľa bez slov.
Takto to vidím ja, každý z nás to môže mať inak... Keď prídete, rada vás vypočujem. Môžem zasvietiť lúčom do tmy, v ktorej ste sa možno nachvíľu stratili, aby ste uvideli svoju situáciu z iného uhľa pohľadu. Rada som svetlom a a rada oceňujem už len to, že ste prišli. Oceňujem vaše odhodlanie niečo zmeniť a to, čo sa vám už podarilo. Vtedy žiarim s vami.
Komunikácia
v supervízii
Ing. Antónia Randíková
V dávnejších dobách komunikácia medzi ľuďmi začínala
pohľadom. Najprv sme mali v hlave vytvorený obraz o danom človeku na
základe toho ako vyzerá a až potom sme začali určitým spôsobom
komunikovať. Vlastne sme najprv komunikovali svojím vzhľadom a snáď aj
nejakým osobnostným vyžarovaním. Veľký dôraz sa kládol na oblečenie, úpravu
vlasov a vystupovanie. V dnešnej dobe mobilných a onlinových
technológií začína komunikácia najprv slovne, väčšinou telefonicky. Oveľa väčší
dôraz sa kladie na to, akým spôsobom človek vedie rozhovor, aké slová používa,
aký tón hlasu zvolí. Na základe toho si vytvárame obraz o človeku, ktorého
sme ešte nestretli osobne.
Pri supervízii sa začína komunikácia so supervidovaným
väčšinou telefonickým rozhovorom, kde si dohodneme ciele
supervízie, podmienky stretávania, cenu a až po prvom telefonickom
rozhovore sa stretneme so supervidovaným osobne, prípadne online. Z môjho
pohľadu, je preto pri supervízii naozaj dôležité kultivovať svoj slovný prejav
a komunikáciu s ľuďmi. Napísať si určité body, aby sme počas hovoru
na nič nezabudli.
Možno som však zabudla ešte na jeden druh komunikácie,
ktorým komunikujeme ešte skôr, ako príde k telefonickému rozhovoru.
A to je reklama. Komunikujeme s potencionálnymi supervidovanými ešte
skôr ako nás vôbec oslovia. Cez rôzne médiá, stránky, časopisy, facebook,
instagram, pomocou rôznych statusov, videí, príspevkov, článkov. Tu si nás
niektorý ľudia môžu priam napozorovať a môžu si o nás vytvoriť svoj
obraz, alebo my môžeme u ľudí vytvoriť pomocou týchto médií obraz
o sebe taký, aký my sami chceme. Z môjho pohľadu je veľmi dôležité,
aby to ako sa prezentujeme cez rôzne médiá, čo najviac zodpovedalo skutočnosti.
Vyhneme sa tak mnohým komplikáciám a sklamaniam.
Byť pravdivý vo svojom prezentovaní
a v komunikácii s ľuďmi už pri oslovovaní potenciálnych
supervidovaných. Byť pravdivý tiež pri telefonickom rozhovore, kde si
dohadujeme podmienky. Vykomunikovať všetko priamo, no slušne s ohľadom na
situáciu supervidovaného. Čo prvé aj mne zarezonovalo pri všetkých supervíznych
technikách, že základom ich úspechu je byť pravdivý a zároveň súcitný
počas supervízie k sebe a k supervidovanému. Pristupovať k nemu
ako k rovnocennému partnerovi, kolegovi, ktorými vlastne aj sme, keďže
pracujeme v pomáhajúcej profesii.
Vedenie supervízneho procesu mi poukázalo tiež na dôležitosť
komunikácie, voľbu slov, štylizácie, použitie tónu hlasu ako je to veľmi
dôležité a ako je veľmi dôležité komunikáciu, nie len tú supervíznu,
neustále kultivovať. Premýšľať nad tým, čo poviem, ako poviem. Brať ohľad aj na
to, aby som povedala všetko, čo chcem povedať, no zároveň brať ohľad aj na
ľudí, ktorým to hovorím.
Pretože komunikácia je cesta. A cesty sú na to, aby nás
spájali a aby sme sa po nich mohli ľahšie presúvať. Aj o cesty je
potrebné sa starať, vysádzať na ich krajoch stromy, budovať mosty. A tak
isto je potrebné kultivovať svoju komunikáciu, otázky a odpovede.
Podrobné info o supervízii nájdete aj v knihe :)